Våren 2024 får bli min egen renässans.

Du behöver egentligen inte vara det minsta konspirationsteoretisk för att finna paralleller mellan, både de bibliska och de historiska profetiorna, och den här kaotiska tidens vår i april 2024.
Bara lite allmänt historie- och religionsintresserad.
Jag antar likvisst att domedagsprofeterna har fått rejält med vatten på sina kvarnar nu?

I den kristna Heliga skrift står det att krig, naturkatastrofer, virusepidemier och kriminalitet ska breda ut sig över hela världen och långt upp i Europa, vid tiden för domedagen och Jesu ankomst.
Man kan också tolka texten som att EU-länderna och Nato står på ena sidan i den massiva mänskliga konflikten (tredje världskriget?) och Kina, Ryssland, Indien, Nordkorea och flera länder i mellanöstern på den andra.

När Jesus till slut anländer ska det tydligen visa sig att han inte uppskattar EU-ländernas hedniska befolkning.
Vi västerlänningar får stå vårt kast 😉


Det där var min tolkning. Kanhända är jag en konspirationsteoretiker trots allt, även om jag aldrig har hävdat att Elvis och Hitler överlevde, att fotbolls-VM 1958 och OS i Sverige 1912 i själva verket inte gick av stapeln? Nej, jag har inte ens lobbat för att månresan 1969 är en lögn.

Det skulle däremot kunna vara så att jag inte blir det minsta förvånad om himlens alla
trumpetbärande änglar med Messias i täten, plötsligt stormar ner från det blå.
Enligt profetian på vita hästar. Många tecken denna kaotiska vår tyder på det.
Eller som min UFO-troende far proklamerade, att Fridsfursten med följe skulle anlända i
rymdskepp. "Sanna mina ord!"

Han hade också en teori om att Eva var från Jorden och Adam från rymden.
Jag tror att farsgubben var påverkad av den svenska författaren och tecknaren
Eugen Semitjovs bok "Det kommer en dag", 1982. Den är oerhört fantasifull och på gränsen till polemisk!
Jag älskade att bläddra i den när jag var liten. Jag minns de spännande illustrationerna på astronauter och rymdvarelser, jag minns lukten av ny bok.
Läs den inte, du får bara en massa griller i huvudet!

"Från och med nu ska jag bara njuta av livet".
 

Ja, världsläget är inget vidare. Ryssland får ett allt fastare grepp om Ukraina, Israel är på
god väg att utplåna den palestinska befolkningen och i natt avfyrade Iran hundratals med raketer och drönare mot Jerusalem. De kriminella gängen behåller sitt grepp om vårt samhälle och många av dem gör t om. karriär inom svenskt näringsliv.
Den globala uppvärmningens konsekvenser har nu även nått vårt Norden.
Men, låt oss tänka på någonting annat. Annars kanske vi förlorar geisten?

I dag är det Tiburtiusdagen. För länge sedan ansågs den 14 april vara "den första sommardagen".
Jag tror att det hade något med den gamla uppdelningen av vinter- och sommarhalvåret
att göra. På runstavar har man funnit att Tiburtiusdagen har markerats med ett frodigt träd.

Det sades också, i gammal nordisk folktro, att det var idag som björnarna kröp ur sitt ide.
Akta dig om du tar en skogspromenad!
I vår vidskepliga gamla bondepraktika (för övrigt helt underbar att bläddra i!) står det att om Tiburtiusdagen är en varm och fin dag kommer sommaren att bli kall och regnig.
Av dagens väderlek att döma kan vi blicka framåt med tillförsikt.

Den 14 april är även ur en historisk synvinkel ett händelserikt datum.
Det var idag 1865 som Abraham Lincoln blev skjuten i huvudet på Fordteatern i Washington.
Vi svenskar, som inte visste vad en president var, gick omkring och sjöng på Hans Henric
Hallbäcks hemska "Lincolnvisan" detta år…

"Har ni hört den förskräckliga händelsen,
den är sann ty den hände just nu,
när kungen av Nordliga Amerika
blev skjuten, ja skjuten mitt i tu!"

Det var också den 14 april år 1912 som den lyxiga oceanångaren RMS Titanic mötte sitt öde. Strax före midnatt kolliderade Titanic med ett isberg och det "osänkbara" skeppet sjönk på 2 timmar och 40 minuter. 1600 människor drunknade.

Jag kanske också bör nämna, för bilentusiaster i allmänhet och Volvoälskare i synnerhet, att det var i dag år 1927 som den första serietillverkade Volvon visades upp för allmänheten.
Modellen hette ÖV 4.
Då var min far bara 3 år. Han hade fyllt 100 i år om han hade levt.
Pappas första bil blev en ljusblå Opel Kadett Super från 1964. Den skrotades tyvärr någon gång på 80-talet, men jag lyckades med konststycket att ropa in en exakt kopia av den, en orörd Opel Kadett leksaksbil (Dinky Toys) på en auktion för några år sedan. Både asken och infobladet fanns kvar. Mint condition! Förmodligen lika dyr som en riktig Opel-bil 😉
Den står i mitt vardagsrumsfönster hemma på Repslagaregatan.

 
Ja, vad finns mer att förtälja? Att jag gärna vill se det som att jag "går mot en ny vår"?
Jag gör det både bokstavligt och symboliskt. Våren 2024 får bli min egen renässans.
Om det inte vore för världsläget hade allt varit perfekt! Jag trivs med tillvaron, jag mår bra 
och är tacksam för mitt jobb och för min fritid. Från och med nu ska jag bara njuta av livet.

 

Med vänlig hälsning Jens Svensson

"Jag syndar och syndar... för man vill ju inte
att den stackars Jesus ska behöva ha dött alldeles i onödan!"
J. Gardell