Här och nu är det ett avslutat kapitel. Det är det mycket som är.

I går satt mina fritidstjejer ute på en filt i skolträdgården och åt varma mackor.
Solen sken från en klarblå himmel och det var 16 grader i skuggan. Vi sa till varandra att NU är väl ändå våren här för att stanna?

Denna morgon när jag klev ur sängen och blickade ut genom sovrumsfönstret, ut mot den långsträckta Repslagaregatan, föll snökristallerna ymnigt,  i täta konstellationer.
En vit ridå täckte huset mitt emot och termometern på fönsterblecket visade -2 grader. Jag var ta mig tusan förflyttad till december igen!? 

Hur många bakslag är det brukligt att vi genomlever under årets fjärde månad? Mer än tre? I så fall kanske vi har ännu fler att vänta?
Jag inser att det inte går att påverka väderleken, alltså är det onödigt att låta sig bli altererad över den.
Det känns bara så onödigt, som en provokation från makterna, när flyttfåglar och vårblommor stryker med av vinterkyla och snöns myckenhet.

I dag för exakt 19 359 dagar sedan skådade jag dagens ljus för första gången.
Datum: 18 april 1971
Tid: kl. 16.20
Plats: barnbördshuset i US lokaler. Linköping.

Jag lär, uppskattningsvis, ha tagit en så där 380 miljoner andetag sedan dess och mitt hjärta ska ha slagit ca. 2 miljarder slag.
I april 1971 kostade en liter bensin 94 öre, på radion spelades Lena Anderssons monsterhit "Är det konstigt att man längtar…" och Gustav VI Adolf var kung.
Med romerska siffror blir min ålder LIII.
Kourtney Kardashian, som också firar födelsedag idag, blir 45 år. Conan O´brian fyller 63. Den förstnämnda är amerikansk modell och influenser och den andre amerikansk programledare.
Själv är jag fritidspedagog, lärare och illustratör. Mina vänner tycker att jag kan kalla mig för författare också, men jag har bara givit ut 3 böcker och gästskrivit i 1 så det är inte särskilt mycket att hänga i julgranen. Däremot brukar mina "tecknaruppdrag" vara desto fler. Jag har ritat i stort sett dagligen i hela mitt liv.


 Däremot brukar mina "tecknaruppdrag" vara desto fler.


Vad jag önskar mig i födelsedagspresent? Bör man önska sig något i min ålder? Inget materiellt va?
Jag önskar mig lugn och ro. Jag orkar inte med något tjafs eller onödiga diskussioner, jag vill vara i fred. Typ sitta här under min korkek och lukta på blommorna 😉

Den senaste tiden har livslånga intressen som skytte, fiske och musik fått stryka på foten för en nygammal hobby, vilda fåglar. När jag var barn lärde jag mig hur de vanligaste fåglarna i landet såg ut och lät. Jag vann en tävling om fågelläten när jag gick i åttan. Sedan dess har mina vänner fjäderfäna typ legat på is eller förpassats till minnenas arkiv, fram till idag.
53 år gammal har jag inget sug efter äventyr och kickar längre. Att vistas i naturen och betrakta fåglar känns perfekt. Jag kryssar för de jag ser på Birdlifes artlistor. Det börjar bli ganska många nu.
Jag har ju en zebrafink här hemma också, lille Pongo, 10 år gammal. Han är min bästa vän och mitt stöd i livet. Vi pratar mycket med varandra om dagarna.

Jag måste säga att jag mår väldigt bra nu för tiden. Jag är tillfreds helt enkelt. Nöjd med tillvaron.
Jag har inga mål eller ambitioner, jag gör inte anspråk på någonting och ser inte fram emot något. En dag i taget är det som gäller nu och förmodligen för alltid.
För en tid sedan gjorde jag ett sista försök att dejta när jag gick ut med en sjuksköterska. Det visade sig att hon var helt uppåt väggarna galen. Hon såg hotfulla gestalter lite här och var på stan och ville munhuggas om precis allting. Kanske hade hon snattat i US medicinförråd? Jag gav upp, en gång för alla.

Min fru blev kär i en av mina vänner och stack med honom 2004. Det var så de började, mina dåliga erfarenheter av det motsatta könet. Kvinnan jag träffade efter skilsmässan hade ett förhållande med en annan av mina sk. vänner samtidigt som hon var med mig!? Idag har de barn ihop men är inte längre tillsammans. Jag vill inte veta av någon av dem. Fuck off! När man väl har trampat på mig gör man det aldrig mer. Jag kan vara oerhört långsint och oförlåtande. Min mor är likadan. Man bör hålla sig väl med oss. 
2015 stormade "Thunderbird" in i mitt liv. Jag kallade henne så eftersom hon drömde om att äga en sådan bil. Hon var ung, vacker, vältränad och upp över öronen förälskad i mig.
Hon sa att jag bara hade haft otur och träffat fel kvinnor. Hon skulle minsann visa mig vad kärlek var! Den ena dagen ville hon gifta sig med mig och skaffa barn… den andra var hon borta. Puts väck. Ha hah, ja jäklar. Jag är så in i helsike bränd av falska kvinnor att det är ett under att jag inte har blivit lagd åt andra hållet.

Det sägs att det finns någon åt alla, men det är lögn. Det finns ingen åt mig.
Jag har inte haft ett stadigt förhållande på 20 år.
Kanske kommer det en ny chans i ett annat liv? Jag får hoppas på det.
Här och nu är det ett avslutat kapitel. Det är det mycket som är. 

VH Jens 

"Let her sleep, for when she wakes she will move mountains!"
William Shakespeare